Európska komisia posilňuje postavenie spotrebiteľov, aby sa stali hybnou silou zelenej a digitálnej transformácie
Európska komisia začala nový program pre spotrebiteľov s cieľom posilniť postavenie európskych spotrebiteľov, aby mohli zohrávať aktívnu úlohu pri zelenej a digitálnej transformácii. Program sa takisto zaoberá tým, ako zvýšiť ochranu a odolnosť spotrebiteľov počas a po pandémii COVID-19, ktorá so sebou priniesla významné výzvy ovplyvňujúce každodenný život spotrebiteľov.
Pôjde okrem iného o nový právny návrh zameraný na poskytovanie lepších informácií spotrebiteľom o udržateľnosti, prispôsobenie existujúcich právnych predpisov digitálnej transformácii, ako aj o akčný plán pre spoluprácu s Čínou na zvýšenie bezpečnosti výrobkov predávaných online.
Nový program pre spotrebiteľov predstavuje víziu spotrebiteľskej politiky EÚ od roku 2020 do roku 2025 zameranej na päť kľúčových prioritných oblastí:
- Zelená transformácia – cieľom Komisie je zabezpečiť, aby boli udržateľné výrobky dostupné spotrebiteľom na trhu EÚ a aby spotrebitelia mali lepšie informácie a tým mohli robiť informované rozhodnutia.
- Digitálna transformácia – digitálna transformácia radikálne mení život spotrebiteľov, ponúka nové príležitosti, avšak stavia ich aj pred výzvy. Cieľom Komisie je riešiť online obchodné praktiky, ktoré nerešpektujú právo spotrebiteľov na informovanú voľbu, zneužívajú ich zaujatosť alebo narúšajú ich rozhodovacie procesy, ako sú napríklad nekalé postupy (praktiky „dark patterns“) a skrytá reklama.
- Účinné presadzovanie práv spotrebiteľov – zatiaľ čo za presadzovanie práv spotrebiteľov zodpovedajú členské štáty, Komisia má v tejto oblasti koordinačnú a podpornú úlohu.
- Osobitné potreby určitých skupín spotrebiteľov – niektoré skupiny spotrebiteľov môžu byť v určitých situáciách osobitne zraniteľné a vyžadujú si osobitné záruky, napríklad deti, staršie osoby alebo osoby so zdravotným postihnutím.
- Medzinárodná spolupráca – v globalizovanom svete, v ktorom sa online nákupy uskutočňujú cezhranične, sa spolupráca s medzinárodnými partnermi stáva kľúčovým faktorom.