Vzdelávanie a odborná príprava: základné a digitálne zručnosti nevyhnutné pre vzdelávanie, prácu a život
Európska komisia uverejnila každoročný Monitor vzdelávania a odbornej prípravy. Monitor analyzuje vývoj vzdelávania a odbornej prípravy v EÚ a jej členských štátoch. Tohtoročné vydanie Monitoru (2020) sa osobitne zameriava na výučbu a vzdelávanie v digitálnom veku. Kríza spôsobená koronavírusom podčiarkla význam digitálnych riešení pre výučbu a vzdelávanie a zvýraznila pretrvávajúce nedostatky v tejto oblasti:
- napriek investíciám do digitálnej infraštruktúry pre vzdelávanie a odbornú prípravu pretrvávajú v tejto oblasti stále veľké rozdiely, a to tak medzi jednotlivými krajinami, ako aj v rámci nich,
- mnohí mladí ľudia nemajú vyvinuté dostatočné digitálne zručnosti,
- učitelia nižšieho sekundárneho vzdelávania v krajinách EÚ absolvujú len veľmi zriedka odbornú prípravu o využívaní informačných a komunikačných technológií (IKT) pri výučbe,
- približne pätina mladých ľudí vo veku 15 rokov preukazuje v čítaní, matematike a prírodných vedách úroveň schopností, ktorá nepostačuje na plné zapojenie sa do života spoločnosti,
- znevýhodnenie vo vzdelávaní a v odbornej príprave a digitálna priepasť medzi žiakmi.
Komisia vo svojom hodnotení, vyzdvihuje pokrok pri znižovaní miery predčasného ukončenia školskej dochádzky a zvyšovaní účasti vo všetkých odvetviach vzdelávania, od raného detstva až po terciárne vzdelávanie.
Podľa najnovších údajov monitora si členské štáty EÚ udržiavajú verejné výdavky na vzdelávanie na úrovni okolo 10 % celkových verejných výdavkov, čo je dôkazom ich presvedčenia, že náležité investície do vzdelávania prispievajú k hospodárskemu rastu a sociálnemu začleneniu.