Správy z Európskej komisie

Komisia posilňuje opatrenia v oblasti vysokokvalitného a inkluzívneho primárneho a sekundárneho vzdelávania

Komisia uverejnila návrh odporúčania Rady o zmiešanom učení s cieľom podporovať vysokokvalitné a inkluzívne primárne a sekundárne vzdelávanie.

Zmiešané učenie:

  • škola, pedagóg alebo vzdelávajúca sa osoba zaujme k vzdelávaciemu procesu viac ako jeden prístup;
  • kombinácia vzdelávania v škole a ďalších fyzických prostrediach;
  • kombinácia rôznych vzdelávacích nástrojov, ktoré môžu byť digitálne a nedigitálne;
  • môže pomôcť zlepšiť inkluzívnosť vzdelávania, poskytovanie vzdelávania v odľahlých a vo vidieckych oblastiach a pre tých, ktorí sú súčasťou kočovných komunít alebo ktorí bývajú v nemocniciach a opatrovateľských strediskách, ako aj tých, ktorí sa zúčastňujú na vrcholovej športovej príprave.

V návrhu Komisie pre toto odporúčanie Rady sa uvádza, že členské štáty by mali:

  • poskytovať ďalšie možnosti vzdelávania a cielenú podporu vzdelávajúcim sa osobám, ktoré čelia vzdelávacím ťažkostiam, majú osobitné vzdelávacie potreby, sú zo znevýhodnených skupín, alebo sú inak postihnuté narušením vzdelávania;
  • uprednostňovať fyzickú a duševnú pohodu vzdelávajúcich sa osôb a ich rodín, ako aj učiteľov a školiteľov;
  • podporovať rozvoj digitálnych kompetencií vzdelávajúcich sa osôb, ich rodín, učiteľov a školiteľov a podporovať investície na úrovni škôl a komunít do dostupných zariadení a pripojiteľnosti;
  • podporovať účinné partnerstvá v oblasti infraštruktúry a zdrojov medzi rôznymi poskytovateľmi vzdelávania, napríklad z podnikania, umenia, kultúrneho dedičstva, športu, prírody, vysokoškolského vzdelávania a výskumných ústavov, odvetvia vzdelávacích zdrojov (vrátane technológií, vydávania a iného vybavenia pre učebné osnovy) a pedagogického výskumu;
  • plne využívať finančné prostriedky a praktické alebo odborné znalosti EÚ na reformy a investície do infraštruktúry, nástrojov a pedagogiky na zvýšenie odolnosti a pripravenosti škôl pripravených na budúcnosť, najmä program Erasmus+, Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti, Európsky sociálny fond plus, Európsky fond regionálneho rozvoja, program Digitálna Európa, rámcový program Horizont Európa a Nástroj technickej podpory.

Súčasťou pravidelných správ o pokroku týkajúcich sa európskeho vzdelávacieho priestoru a akčného plánu digitálneho vzdelávania na roky 2021 – 2027 bude zameranie na rozvoj metódy zmiešaného učenia v primárnom a sekundárnom školskom vzdelávaní.

Komisia vyzýva členské štáty, aby dnešný návrh na odporúčanie Rady urýchlene prijali.

Tlačová správa

Odporúčame