Správy z Európskej komisie

Jednoduchší prístup na jednotný trh

Európska komisia predstavila stratégiu jednotného trhu, ktorá má zjednodušiť podnikanie v EÚ, odstrániť prekážky pre obchod a investície a podporiť digitalizáciu. Cieľom je, aby bol európsky jednotný trh ešte silnejší a atraktívnejší pre firmy, pracovníkov aj spotrebiteľov.

V čase hospodárskej neistoty je spoločný trh jedným z hnacích motorov konkurencieschopnosti Únie. Prispel k rastu HDP EÚ o 3 – 4 % a od svojho vzniku vytvoril 3,6 milióna pracovných miest. Jeho ďalší rozvoj by mohol tieto prínosy ešte zdvojnásobiť.

Nová stratégia jednotného trhu sa zameriava na niekoľko priorít:

  • Odstrániť najväčšie prekážky pre firmy - takzvaných „desať hrozných“ bariér, ktoré komplikujú podnikanie, pohyb tovaru a poskytovanie služieb v EÚ;
  • Oživiť sektor služieb, vrátane nových pravidiel pre stavebníctvo, doručovanie a iné služby (inštalatérstvo, údržba), ako aj zníženie regulácie;
  • Podporiť malé a stredné podniky pomocou rozšírených výhod a podporiť ich expanziu na európsky trh;
  • Zjednodušiť existujúce pravidlá a podporiť digitalizáciu, čo môže znížiť ročné administratívne náklady spoločností o 400 miliónov EUR;
  • Zlepšiť spoločnú zodpovednosť za jednotný trh, kde budú členské štáty aktívne dohliadať do dodržiavanie pravidiel EÚ a predchádzať vnútroštátnym prekážkam.

Jednotný trh je už viac ako 30 rokov silným katalyzátorom rastu, prosperity a solidarity v Európe. S 26 miliónmi podnikov a 450 miliónmi spotrebiteľov je dnes Európa druhým najväčším svetovým trhom na svete - s HDP vo výške 18 biliónov EUR, čo predstavuje 18 % svetového hospodárstva.

Nová stratégia jednotného trhu je priamou reakciou na žiadosť Európskej rady z apríla 2024, ktorá vyzvala Komisiu, aby do júna 2025 vypracovala horizontálnu stratégiu jednotného trhu.

K dispozícii je aj AV materiál z tlačovej konferencie výkonného podpredsedu EK Stéphana Séjourného

Tlačová správa

Otázky a odpovede

Odporúčame